fredag 12 januari 2018

6/1 - Mellanlandning och busstur i Doha

Strax efter klockan sex på morgonen den 6 januari landade vi i Qatars huvudstad Doha. Trots att ingen av oss hade sovit varken gott eller mycket var vi båda pigga på att se vad det fanns för möjligheter att utforska staden under mellanlandningen. Det visade det sig att det görs dagliga rundturer med buss där man under knappa tre timmar få se tre av stadens största sevärdheter. Vi lyckades få plats på turen som gick klockan 9, och eftersom vi reste med Qatar Airways behövde vi faktiskt inte ens betala. Efter en något knölig utpassage genom passkontrollen (långa köer!) kom vi äntligen ut ur flygplatsen. Första intrycket jag fick var att allt var väldigt ljust. Solen sken varmt, marken var nästan vit och alla bostadshus och mindre byggnader var i ljusa färger. Så fort vi svängde ut från terminalen fick vi se Dohas mäktiga skyline skymta i fjärran. Första stoppet vid småbåtshamnen gav ypperlig utsikt över de häftiga byggnaderna. Det andra stoppet var vid Kataramoskén och det tredje vid marknaden Souq Waqif, som ligger i stadens äldsta delar. Dessa platser ligger en bit ifrån varandra, så det kändes det ändå som att vi fick se rätt stora delar av staden genom bussfönstret. På det hela var det en mycket intressant och rolig rundtur med trevliga guider, och jag är väldigt glad att vi kunde gå på den.

När vi kommit tillbaka till flygplatsen och tagit oss igenom passkontrollen igen var det fortfarande över sex timmar kvar innan flyget till Sydney skulle lyfta. Nu började också sömnbristen ta ut sin rätt. Vi spenderade ett antal timmar i obekväma säten vid halvtomma gater och närmare 20 minuter med att åka fram och tillbaka mellan terminalens sydliga och nordliga ände i ett litet, obemannat tåg innan vi slutligen, två timmar innan avgång, hittade ett vilorum där vi äntligen kunde sova lite. Runt klockan åtta på kvällen påbörjades sedan den 14 timmar långa flygresan till Sydney.