torsdag 31 december 2015

The Raven Boys av Maggie Stiefvater


Titel: The Raven Boys
Författare: Maggie Stiefvater
Språk: Engelska
Sidantal: 416

Handling: 

Blue lever ett normalt liv i den sömniga småstaden Henrietta i Virginia. Eller ja, ett så vanligt liv man nu kan leva i ett hus fullt av synska släktingar som livnär sig på att spå främlingars framtid i vardagsrummet. Ända sedan hon var liten har Blue alltid fått höra att om hon kysser sin sanna kärlek kommer han att dö, så därför har hon bestämt sig för att hålla sig undan killar och allt vad det innebär. Men en dag korsas hennes väg av Richard Gansey och hans tre vänner; Ronan Lynch, Adam Parrish och Noah Czerny, som alla går på den ökända skolan för rikemansbarn, Aglionby Academy. Gansey har spenderat större delen av sitt liv att leta efter en sedan länge död walesisk kung som enligt legenden beviljar en önskan till personen som väcker honom ur hans vila. När Blue får höra talas om Gansey och hans vänners sökande bestämmer hon sig för att hjälpa dem. Ganska snart efter det börjar omöjliga saker att hända omkring dem, samtidigt som den gamla spådomen om Blues kärleksliv plötsligt börjar blir relevant.


Mina Åsikter:

Jag har hört mycket gott om boken i flera år, men jag har alltid varit lite osäker på om jag skulle läsa den. Det enda jag visste om handlingen var att en av karaktärerna inte fick kyssa sin sanna kärlek, vilket på något sätt inte gjorde mig särskilt sugen på att läsa den. Det lät för klyschigt. Men sedan övertalade min kompis mig att ge den en chans, och låt mig säga det direkt: Den här boken är inte klyschig. Den är tvärt om väldigt originell och liknar ingenting jag har läst tidigare.

Bokens största styrka ligger i språket och karaktärerna. Den är skriven på fantastiskt vacker prosa som känns väldigt genuin och personlig, vissa formuleringar går rakt in i hjärtat. Jag tror inte att jag någonsin har stött på en författare vars språk i sig har påverkat mig lika mycket som Maggie Stiefvaters. Varje ord känns genomtänkt och meningarna flyter på som vatten, vilket gör att boken kan läsas väldigt snabbt.

Om karaktärerna skulle jag kunna skriva nästan hur mycket som helst. Boken innehåller många karaktärer och perspektiv som man får läsa från, men det blir aldrig rörigt eftersom den är skriven i tredjeperson. Min favoritkaraktär är nog Gansey, han är så komplex med många olika egenskaper som utforskas genom hela boken. Han är så seriös med sin jakt efter den walesiska kungen, samtidigt som han kan vara väldigt rolig och göra hela sökandet till ett stort äventyr. Han bryr sig väldigt mycket om sina vänner, men är ofta oförmögen att hjälpa dem. Han är excentrisk och samtidigt väldigt förnuftig. Hans många olika sidor gör att han känns som en verklig person.

Jag tycker också mycket om Ronan och Noah, men man får inte veta lika mycket om dem. Adam har jag däremot ganska svårt att förstå mig på, jag tycker att han ofta handlar väldigt irrationellt och nästan självdestruktivt. Blue är också en karaktär som jag har ganska svårt för. Jag tyckte ofta att hon var irriterande, och jag brydde mig ärligt talat inte särskilt mycket om henne. Men detta är bara småsaker som egentligen inte drar ner på mitt omdöme eller bokens kvalitet.

Handlingen var spännande, men det är svårt att skriva något om den utan att förstöra hela boken. Det kanske räcker med att säga att den är väldigt speciell och att det är mycket som händer. Det märks att Stiefvater gjorde mycket research medans hon skrev boken och jag lärde mig faktiskt en del saker när jag läste den, vilket alltid är ett plus.

Avslutningsvis vill jag bara säga att jag tycker att det här en fantastiskt bra bok som gjorde mig väldigt sugen på att läsa fortsättningarna. Det vackra språket och de mångbottnade karaktärerna skapar tillsammans en lika fin som spännande läsupplevelse, och jag är mycket nyfiken på hur berättelsen kommer att utveckla sig.

Favoritkarktär/er: Gansey, Noah och Ronan

Betyg: 8,5/10

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar