fredag 3 april 2015

A Darker Shade of Magic av V. E. Schwab

                                       
Titel: A Darker Shade of Magic
Författare: V. E. Schwab
Språk: Engelska
Sidantal: 384

Handling:

Kell är Antari, vilket innebär att han har magiska krafter som gör att han kan ta sig fram och tillbaka genom parallella världar. Tre olika världar, rättare sagt, alla med en huvudstad som heter London. Eftersom att han är en av två Antari som finns kvar, och hans förmåga är värdefull i politiska sammanhang, har kungafamiljen i hans värld, det röda London, adopterat honom. Hans officiella uppdrag är att agera brevbärare mellan de olika monarkerna i städerna, men inofficiellt smugglar han artefakter, en hobby som en dag får ödesdigra konsekvenser. Kell bär plötsligt på ett föremål som har kraften att förstöra alla världar, och för att rädda dem tvingas han ut på ett farligt äventyr. Med sig har han Delilah, en envis ficktjuv från det grå London som drömmer om att en dag bli pirat.



Mina Åsikter:

Det här var en av mina mest efterlängtade böcker det här året, så jag hade väldigt höga förväntningar när jag började. Och under tiden jag läste den vart jag helt fast, men nu i efterhand känns det ändå som att det var något som saknades lite. Missförstå mig inte, för det här är en fantastisk bok, men det finns några saker som jag undrar lite över.

På sätt och vis tror jag helt enkelt att det beror på att det här är första delen i en serie, så de flesta frågor jag har kommer nog att besvaras i de kommande böckerna. Men det som jag saknade mest var att jag inte blev så engagerad i huvudpersonen, Kell. Jag fick inte riktigt något grepp om honom, och det beror nog till stor del på att hans bakgrundshistoria inte så blev detaljerat presenterad. Jag har tänkt på hur viktigt det är med att få veta så mycket som möjligt om en karaktär för att kunna bilda sig en uppfattning om den, och här tyckte jag inte riktigt att jag fick det. Men jag tycker mycket om de andra karaktärerna. Delilah tog ett tag att vänja sig vid, men hon blev en favorit mot slutet. Men min favorit var nog ändå prins Rhys (Kells bror), han var helt underbar och jag hoppas på att han kommer att få en större roll i de kommande böckerna.

Det bästa med boken är världen V.E. Schwab har skapat. Den är så väl uttänkt och detaljrik, jag älskade de olika karaktärsdragen de olika städerna hade, och miljöbeskrivningarna var så bra att jag kunde bygga upp hela världen i mitt huvud. Schwab har återigen tagit något som kanske inte är så unikt, parallella världar, och gjort något helt eget av det.

Sammanfattningsvis tycker jag att det var en väldigt bra, spännande och välskriven bok med en fantastisk värld som i princip nådde upp till mina skyhöga förväntingar. Karaktärerna och deras historier var det enda jag saknade lite av, men jag tror att det mesta kommer att förklaras i de förestående böckerna.

Favoritkaraktär/er: Rhy och Delilah

Betyg: 8/10 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar