måndag 8 december 2014

Bloggstafett Lucka 8


Det här är den åttonde luckan i Sofies bloggstafett med temat "En riktigt bra ungdomsbok jag har läst i år". Lista på alla deltagare finns här.




 Eftersom att jag har läst många bra ungdomsböcker i år hade jag först lite svårt att välja vilken jag skulle skriva om. Sedan läste jag "Jag ger dig solen" av Jandy Nelson och frågetecknet rätade ut sig direkt. Det är inte bara den bästa ungdomsboken jag har läst i år, den har även en säker plats på min lista över favoritböcker och har en garanterad omläsning framför sig.
  Boken handlar om tvillingarna Jude och Noah, olika som natt och dag men ändå bästa vänner,  och utspelar sig under två tidsperioder. I varje kapitel följer man en av tvillingarna, Noah när de är 13 år gamla och Jude när de är 16. Mellan dessa perioder av deras liv hände det något som gjorde att tvillingarna slutade att prata med varandra, och samtidigt som man får reda på vad det var för något så får man följa med syskonen på en berg-och-dalbana av känslor.
  Boken är sprängfylld med härliga karaktärer, förmodligen de bästa jag har läst om i år. Berättarperspektivet växlar mellan tvillingarna i varje kapitel, och i vanliga fall brukar jag ogilla att behöva hoppa mellan olika situationer, men den här gången var det inga problem. Varje gång jag läste klart ett kapitel blev jag lite ledsen för att jag inte ville att det skulle ta slut, bara för att sedan börja på nästa kapitel och tycka ännu mer om det än det förra. Och språket i boken är helt underbart, Nelson har en fantastisk talang att skriva om känslor som gör att man själv blir helt sprängfylld med dem.
   Så kort sagt rekommenderar jag boken varmt, och tipsar också om att försöka läsa den utan att veta så mycket av handlingen i förväg, då jag tror att det kan bidra till upplevelsen.

I morgon kommer lucka nio upp hos Nathalie på Brundells Bokhylla

2 kommentarer:

  1. Tack för ditt inlägg!
    Jag skrev upp denna bok på att-läsa-listan så fort jag såg att Nelson skulle ge ut nytt, med tanke på att jag gillade "Himlen börjar här" väldigt mycket. Måste läsa denna bok! :D

    SvaraRadera
  2. Nu har jag blivit tipsad om den här boken två ggr på bara några dagar. Måste betyda att jag ska läsa den! :)

    SvaraRadera